R. Bouhuis / R. Bouhuis
14 Veilig werken langs de weg
 >  Personenverkeer in het werkgebied
Introductie

Met enige regelmaat worden we, jullie, geconfronteerd met het feit dat onze opdrachtgever verplicht stelt dat personenverkeer (voetgangers, (brom)fietsers en/of automobilisten) door een werkgebied moet waar wij aan het werk zijn. Zo’n situatie kan leiden tot gevaarlijke situaties. Maar zien wij zulke situaties nog wel als gevaarlijke situaties of accepteren we ze, omdat het nu eenmaal niet anders is?

Discussie > Bespreek het met je collega’s!

In het kader van Veiligheidsbewustzijn, ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Wat vind jij hiervan?
  2. Welke invloed heb jij hierop?
  3. Wat doe jij als personenverkeer in jouw werkgebied komt?
Risico's > Wat kan er gebeuren?

Indien het werkgebied niet is afgesloten/ gescheiden van het overige verkeer is er sprake van een verhoogd risico op: 

  • Materiele schade;
  • Letsel of dodelijk ongeval. 
Maatregelen > Wat moet je doen?

Welke maatregelen zijn er mogelijk?:

  • Het werkvak fysiek afsluiten;
  • Het instellen van omleidingsroutes;
  • Het werkvak scheiden van verkeer;
  • Het inzetten van verkeersregelaars.

Ondanks de wensen van de opdrachtgever genieten de maatregelen 1 & 2 de voorkeur. Personenverkeer kan simpelweg niet meer in het werkgebied komen.

Door middel van verkeersmaatregelen (maatregel 3) wordt getracht derden te scheiden van het werkgebied. Helaas blijkt met name in stedelijke gebieden deze maatregel niet voldoende te zijn. Waarschuwingsborden en verkeerskegels of – bakens geven personenverkeer onvoldoende ‘weerstand’ om ze te weren van een werkvak.

Deze weerstand, of beter gezegd, ‘geleiding’ kan wel worden verzorgd door verkeersregelaars (maatregel 4). Deze worden vaak in het begin van een project ingezet (om personenverkeer te laten wennen), echter verdwijnen deze vaak na verloop van tijd.

Zoek afstemming:

De eerder genoemde maatregelen, zijn maatregelen die voor aanvang van de werkzaamheden (in de zogenaamde ontwerpfase) afgestemd dienen te worden tussen  opdrachtgever en opdrachtnemer. Het is niet slechts een risico van de opdrachtnemer.

Actie calculator:

  • Stel vast wat de visie van de opdrachtgever is ten aanzien van personenverkeer in het werkgebied.
  • Calculeer de benodigde maatregelen en benoem deze ook.

Actie projectleider/ hoofduitvoerder:

  • Ga voorafgaand aan de werkzaamheden een gesprek aan met de opdrachtgever om hem te wijzen op de gevaren voor personenverkeer en welke maatregelen daarbij nodig zijn. Wijs de opdrachtgever op zijn verplichting om samen met jou adequate maatregelen te nemen.
  • Bij veiligheidsdilemma’s: neem contact op met je coördinator K&V of de Veiligheidskundige.

Actie bouwplaatsmedewerker:

  • Zorg ervoor dat het voet- of fietspad of het gedeelte van de rijbaan waar het personenverkeer over moet, overzichtelijk, schoon en vrij van obstakels is.
  • Voorkom het draaien en rijden van groot materieel, zoals kranen en shovels in de directe nabijheid van het vrijgegeven weggedeelte.
  • Spreek personenverkeer aan zodra zij zich niet houden aan de geldende verkeersregels in het werkgebied en begeleidt ze het werkgebied uit.

Tot slot:

Dura Vermeer kan zich niet verschuilen achter de opdrachtgever. Als professionele aannemer moeten we maatregelen nemen om de veiligheid voor onszelf, de omgeving en personenverkeer te waarborgen. Ook als dit financiële gevolgen heeft.

Meld daarom altijd gevaarlijke situaties!